Nu är det slut på det roliga

Ja nu är det sista dagen på den här långhelgen som varit. Idag gick vi ut på den långpromenad direkt efter Hugos gröt i morse, var fruktansvärt trött men det var skönt ändå. Att vara ute och promenara innan kl 8 frivilligt är inget jag har för vana att göra, men funderar starkt på att göra detta i morgon också. Vi får väl se hur det blir med det, jag är ju inte precis känd för att vara pigg och alert på mornarna. Men jag är inte den som slutar tro eller snarare hoppas på att jag en dag ska vara en av dessa morgonpigga supermänniskor som orkar upp och motionera det första dom gör.

Nu ikväll blev det lite miss i planeringen eller vad man nu ska säga, strax innan 7 så kom jag på att vi hade missat Hugos sista sovpass, han skulle ha sovit en stund runt 5. Resultatet var självklart det som fick oss att komma på detta, en övertrött och ledsen bebis. Det resulterade i sin tur att han inte var speciellt sugen på att äta sin gröt, men lite gröt och lite yoghurt lyckades han få i sig innan han praktiskt taget slocknade av ren utmattning. 19.30 sov han, vilket är en timme tidigare än vad han somnat de senaste dagarna, det säger en del om hur trött han var. Jag förstår inte hur vi kunde glömma att han skulle sova, han verkade inte alls trött, det var väl det som gjorde det. Det brukar vara så att vi lägger honom när han varit vaken 2-3 timmar, då brukar han alltid somna, så brukar det vara trots att han inte visat sig speciellt trött. Skönt för honom att han kom i säng tidigare ikväll nu när han var så trött.

I morgon kl 14.00 ska vi till bvc för vägning och mätning, jag hoppas det går bra och att han gått upp bra den här gången. För mycket mer än vi gör nu kan vi inte göra och det vore väldigt tråkigt om han då inte går upp i vikt som han borde.

Såhär ser hans matvanor ut nu för tiden:

ca: 07.00 Gröt (han äter nästan aldrig mer än en halv portion, oftast ännu mindre)
09.00 Gröt (den här gången äter han mer än förra målet, detta mål tillsammans med första brukar bli en hel portion) 
12.00 Lunch
15.00-16.00 Middag
18.00-19.00 Gröt (en hel portion)
ca:20.00 Yoghurt med frukt

Att vi lägger två grötmål väldigt tätt på morgonen istället för att ge enbart ett mål vid 9 och att han då äter en hel portion, är för att han inte gör det, han vill inte ha mer för det då. Så på det här sättet har det funkat bäst nu de senaste veckorna, och då får det vara så. Yoghurt ska man inte ersätta ett helt mål med i den här åldern eftersom det är så järnfattigt, men sålänge han ätit bra för övrigt på dagen med minst fyra mål så anser jag att det inte gör någon skada med lite yoghurt utöver det, han tycker det är så gott. Dessutom ersätter vi inte ett mål utan lägger till det extra utöver de mål riktig mat han äter, att erbjuda gröt är ingen idé så tätt inpå den förra måltiden, det vill han absolut inte ha. Yoghurt gillar han och han får det bara när han ätit ordentligt övriga mål, för vi är fullt medvetna om att det är viktigare med både gröt och mat som innehåller mer järn, som han är i behov utav.

Lägger in en liten bild på en liiiten Hugo med sin pappa, detta är från bb, bara några timmar gammal.



Jag kan knappt minnas att han varit såhär liten! Jag saknar verkligen min lilla bebis samtidigt som det är så kul när han växer och blir äldre.


Kommentarer
Postat av: elin

Visst saknar man att ha dom sådär små samtidigt som man älskar att se dom utvecklas!:) Håller helt med dig!



Jag längtar såå efter ett syskon till Nova, samtidigt som jag vill att hon ska få vara själv med oss ett bra tag :)

2009-05-04 @ 15:24:21
URL: http://elin.marpet.se
Postat av: lillasyster erica

hugo är min lilla bebis

jag saknar er jätte mycket

2009-05-09 @ 15:36:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0